Wil je je geliefd en verbonden voelen met je partner? Leer hoe je een romantische relatie opbouwt en onderhoudt die gezond, gelukkig en bevredigend is.

Alle romantische relaties gaan door ups en downs en ze nemen allemaal werk, toewijding en een bereidheid aan te passen en te veranderen met je partner. Maar of uw relatie nu net begint of u al jaren samen bent, er zijn stappen die u kunt nemen om een gezonde relatie op te bouwen. Zelfs als je in het verleden veel mislukte relaties hebt meegemaakt of eerder moeite hebt gehad om het vuur van de romantiek in je huidige relatie opnieuw te ontsteken, kun je leren om verbonden te blijven, vervulling te vinden en te genieten van blijvend geluk.

Wat maakt een gezonde relatie?

Elke relatie is uniek en mensen komen om veel verschillende redenen samen. Een deel van wat een gezonde relatie definieert, is het delen van een gemeenschappelijk doel voor precies wat u wilt dat de relatie is en waar u naartoe wilt. En dat is iets wat je alleen weet door diep en eerlijk met je partner te praten. Er zijn echter ook enkele kenmerken die de meeste gezonde relaties gemeen hebben. Als u deze basisprincipes kent, kunt u uw relatie zinvol, vervullend en opwindend houden, ongeacht de doelen waar u naartoe werkt of uitdagingen waarmee u samen wordt geconfronteerd.

Je onderhoudt een betekenisvolle emotionele band met elkaar.  Jullie zorgen ervoor dat de ander zich geliefd en emotioneel vervuld voelt. Er is een verschil tussen geliefd zijn en geliefd voelen . Als je je geliefd voelt, voel je je geaccepteerd en gewaardeerd door je partner, alsof iemand je

echt begrijpt . Sommige relaties komen vast te zitten, maar zonder dat de partners emotioneel echt met elkaar omgaan. Hoewel de vereniging op het eerste gezicht stabiel lijkt, dient een gebrek aan voortdurende betrokkenheid en emotionele verbinding alleen om afstand tussen twee mensen te vergroten.

Je bent niet bang voor (respectvolle) onenigheid. Sommige paren praten dingen rustig uit, terwijl anderen hun stem kunnen verheffen en hartstochtelijk niet mee eens zijn. De sleutel in een sterke relatie is echter niet bang te zijn voor conflicten . Je moet je veilig voelen om dingen uit te drukken die je dwarszitten zonder angst voor vergelding, en in staat zijn om conflicten op te lossen zonder vernedering, degradatie of aandringen op gelijk hebben.

Je houdt relaties en interesses buiten leven.  Ondanks de claims van romantische fictie of films, kan niemand aan al je behoeften voldoen. Als je te veel van je partner verwacht, kan dat zelfs een ongezonde druk op een relatie uitoefenen. Om uw romantische relatie te stimuleren en te verrijken, is het belangrijk om uw eigen identiteit buiten de relatie te behouden, verbindingen met familie en vrienden te behouden en uw hobby’s en interesses te behouden.

Je communiceert open en eerlijk.  Goede communicatie is een belangrijk onderdeel van elke relatie. Wanneer beide mensen weten wat ze van de relatie willen en zich comfortabel voelen om hun behoeften, angsten en verlangens te uiten, kan dit het vertrouwen vergroten en de band tussen u versterken.

Verliefd worden versus verliefd blijven

Voor de meeste mensen lijkt verliefdheid meestal gewoon te gebeuren. Het is verliefd blijven – of die “verliefd worden” -ervaring behouden – dat inzet en werk vereist. Gezien de beloningen is het echter de moeite waard. Een gezonde, veilige romantische relatie kan als een voortdurende bron van steun en geluk in je leven dienen, door goede en slechte tijden, en alle aspecten van je welzijn

versterken. Door nu stappen te nemen om je verliefdheid te behouden of opnieuw te doen ontstaan, kun je een betekenisvolle relatie opbouwen die blijft bestaan – zelfs een heel leven lang.

Veel paren richten zich alleen op hun relatie als er specifieke, onvermijdelijke problemen zijn om te overwinnen. Als de problemen zijn opgelost, richten ze hun aandacht vaak weer op hun carrière, kinderen of andere interesses. Romantische relaties vereisen echter voortdurende aandacht en toewijding om liefde tot bloei te laten komen. Zolang de gezondheid van een romantische relatie belangrijk voor je blijft, vereist dit je aandacht en inspanning. En het identificeren en oplossen van een klein probleem in je relatie kan nu vaak helpen voorkomen dat het uitgroeit tot een veel groter probleem. De volgende tips kunnen je helpen om die verliefdheidservaring te behouden en je romantische relatie gezond te houden.

Tip 1: Breng quality time face to face door

e wordt verliefd wanneer je naar elkaar kijkt en naar elkaar luistert. Als je op dezelfde aandachtige manieren blijft kijken en luisteren, kun je de verliefdheidservaring op de lange termijn ondersteunen. Je hebt waarschijnlijk goede herinneringen aan toen je voor het eerst uitging met je geliefde. Alles leek nieuw en opwindend, en je hebt waarschijnlijk uren doorgebracht met alleen maar praten of nieuwe, spannende dingen bedenken om te proberen. Naarmate de tijd verstrijkt, kunnen de eisen van werk, gezin, andere verplichtingen en de behoefte die we allemaal hebben aan tijd voor onszelf het moeilijker maken om samen tijd te vinden.

Veel paren vinden dat het face-to-face contact van hun vroege datingdagen geleidelijk wordt vervangen door gehaaste teksten, e-mails en expresberichten. Hoewel digitale communicatie voor sommige doeleinden geweldig is, heeft het geen positieve invloed op je hersenen en zenuwstelsel op dezelfde manier als persoonlijke communicatie. Het is geweldig om een sms of een spraakbericht naar je partner te sturen met de woorden ‘Ik hou van jou’, maar als je zelden naar hen kijkt of de tijd hebt om samen te gaan zitten, zullen ze nog steeds het gevoel hebben dat je ze niet begrijpt of op prijs stelt. En je wordt als stel meer afstandelijk of losgekoppeld. De emotionele signalen die je nodig

hebt om je geliefd te voelen, kunnen alleen persoonlijk worden overgebracht, dus hoe druk het leven ook is, het is belangrijk om tijd vrij te maken om samen door te brengen.

Zet u in om regelmatig wat quality time door te brengen.  Het maakt niet uit hoe druk je het hebt, neem elke dag een paar minuten om je elektronische apparaten opzij te zetten, stop met nadenken over andere dingen en concentreer je echt op je partner.

Zoek iets dat je leuk vindt om samen te doen, of het nu gaat om een gedeelde hobby, dansles, dagelijkse wandeling of ‘s ochtends bij een kopje koffie zitten.

Probeer samen iets nieuws.  Samen nieuwe dingen doen kan een leuke manier zijn om dingen te verbinden en interessant te houden. Het kan zo simpel zijn als een nieuw restaurant uitproberen of een dagtocht maken naar een plek waar je nog nooit eerder bent geweest.

Focus op samen plezier maken. Koppels zijn vaak leuker en speelser in de vroege stadia van een relatie. Deze speelse houding kan echter soms worden vergeten als uitdagingen in het leven in de weg staan of oude wrok zich begint op te bouwen. Een gevoel voor humor kan je helpen om moeilijke tijden te doorstaan, stress te verminderen en problemen gemakkelijker op te lossen. Denk aan speelse manieren om je partner te verrassen, zoals bloemen mee naar huis nemen of onverwacht een tafel reserveren in hun favoriete restaurant. Spelen met huisdieren of kleine kinderen kan je ook helpen weer contact te maken met je speelse kant.

Goede communicatie is een fundamenteel onderdeel van een gezonde relatie. Wanneer u een positieve emotionele band met uw partner ervaart, voelt u zich veilig en gelukkig. Wanneer mensen stoppen met goed communiceren, stoppen ze goed met communiceren, en tijden van verandering of stress kunnen echt de verbinding verbreken. Het klinkt misschien simplistisch, maar zolang je communiceert, kun je meestal alle problemen oplossen.

Vertel je partner wat je nodig hebt, laat ze niet raden.

Het is niet altijd gemakkelijk om te praten over wat je nodig hebt. Ten eerste besteden velen van ons niet genoeg tijd om na te denken over wat echt belangrijk voor ons is in een relatie. En zelfs als u weet wat u nodig hebt, kunt u zich er door kwetsbaar, beschaamd of zelfs voor schamen. Maar kijk ernaar vanuit het standpunt van je partner. Troost en begrip geven aan iemand van wie je houdt is een plezier, geen last.

Als je elkaar al een tijdje kent, kun je ervan uitgaan dat je partner een redelijk goed idee heeft van wat je denkt en wat je nodig hebt. Uw partner is echter geen gedachtenlezer. Hoewel uw partner misschien een idee heeft, is het veel gezonder om uw behoeften rechtstreeks kenbaar te maken om verwarring te voorkomen. Je partner voelt misschien iets, maar het is misschien niet wat je nodig hebt. Bovendien veranderen mensen en wat je bijvoorbeeld vijf jaar geleden nodig had en wilde, kan nu heel anders zijn. Dus in plaats van wrok, misverstand of woede te laten groeien wanneer je

partner het voortdurend verkeerd doet, maak je er de gewoonte van om hen precies te vertellen wat je nodig hebt.

Let op de non-verbale signalen van je partner

Zoveel van onze communicatie wordt overgedragen door wat we niet zeggen. Non-verbale signalen, zoals oogcontact, toon van stem, houding en gebaren zoals voorover leunen, je armen kruisen of iemands hand aanraken, communiceren veel meer dan woorden. Wanneer je de non-verbale signalen of ‘lichaamstaal’ van je partner begrijpt, kun je vertellen hoe ze zich echt voelen en dienovereenkomstig kunnen reageren. Om een relatie goed te laten werken, moet elke persoon de non-verbale signalen van zichzelf en van hun partner begrijpen. De antwoorden van uw partner kunnen verschillen van die van u. De ene persoon vindt bijvoorbeeld een knuffel na een stressvolle dag een liefdevolle manier van communiceren, terwijl de ander misschien gewoon samen wil wandelen of zitten en kletsen.

Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat wat je zegt overeenkomt met je lichaamstaal. Als je zegt: ‘Met mij gaat het goed’, maar je tanden op elkaar klemmen en wegkijken, geeft je lichaam duidelijk aan dat je allesbehalve ‘goed’ bent.

Wanneer u positieve emotionele signalen van uw partner ervaart, voelt u zich geliefd en gelukkig, en wanneer u positieve emotionele signalen verzendt, voelt uw partner hetzelfde. Wanneer u stopt met belangstelling voor de emoties van uzelf of van uw partner, beschadigt u de verbinding tussen u en uw communicatievermogen, vooral tijdens stressvolle tijden.

Wees een goede luisteraar

Hoewel er in onze samenleving veel nadruk wordt gelegd op praten, kunt u een diepere, sterkere verbinding tussen u opbouwen als u kunt leren luisteren op een manier waardoor een ander zich gewaardeerd en begrepen voelt. Er is een groot verschil tussen op deze manier luisteren en gewoon horen. Wanneer je echt luistert – wanneer je bezig bent met wat er gezegd wordt – hoor je de subtiele intonaties in de stem van je partner die je vertelt hoe ze zich echt voelen en de emoties die ze proberen te communiceren. Goed luisteren betekent niet dat je het eens moet zijn met je partner of van gedachten moet veranderen. Maar het zal u helpen gemeenschappelijke standpunten te vinden die u kunnen helpen om conflicten op te lossen.

Tip 3: Houd fysieke intimiteit in leven

Aanraking is een fundamenteel onderdeel van het menselijk bestaan. Studies bij zuigelingen hebben het belang aangetoond van regelmatig, aanhankelijk contact voor de ontwikkeling van de

hersenen. En de voordelen eindigen niet in de kindertijd. Aanhankelijk contact verhoogt de hoeveelheid oxytocine in het lichaam, een hormoon dat de binding en hechting beïnvloedt.

Hoewel seks vaak een hoeksteen is van een toegewijde relatie, zou dit niet de enige methode voor fysieke intimiteit moeten zijn. Frequente, aanhankelijke aanraking – handen vasthouden, knuffelen, kussen – is even belangrijk.

Natuurlijk is het belangrijk om gevoelig te zijn voor wat je partner leuk vindt. Ongewenst aanraken of ongepaste ouvertures kunnen ervoor zorgen dat de andere persoon gespannen raakt en zich terugtrekt – precies wat u niet wilt. Zoals met zoveel andere aspecten van een gezonde relatie, kan

dit neerkomen op hoe goed u uw behoeften en bedoelingen met uw partner communiceert.

Zelfs als u dringende werklasten of jonge kinderen hebt om u zorgen over te maken, kunt u helpen om fysieke intimiteit in leven te houden door een paar vaste tijd te sparen, of dat nu in de vorm van een date nacht is of gewoon een uur aan het einde van de dag waarop u kan zitten en praten of handen vasthouden.

Tip 4: Leer uw relatie geven en nemen

Als je 100% van de tijd in een relatie verwacht te krijgen wat je wilt, maak je jezelf klaar voor teleurstelling. Gezonde relaties zijn gebaseerd op compromissen. Het kost echter werk van elke persoon om ervoor te zorgen dat er een redelijke uitwisseling is.

Herken wat belangrijk is voor uw partner

Als je weet wat echt belangrijk is voor je partner, kun je veel bijdragen aan het opbouwen van goodwill en een sfeer van compromissen. Aan de andere kant is het ook belangrijk dat uw partner uw wensen herkent en dat u deze duidelijk aangeeft. Voortdurend geven aan anderen ten koste van je eigen behoeften zal alleen maar wrok en woede opbouwen.

Maak niet “winnen” van je doel

Als u uw partner benadert met de houding dat dingen op uw manier moeten zijn of anders, zal het moeilijk zijn om een compromis te bereiken. Soms komt deze houding voort uit het niet jonger hebben van je behoeften, of het kan jaren zijn van opgebouwde wrok in de relatie die een kookpunt bereikt. Het is prima om sterke overtuigingen over iets te hebben, maar je partner verdient het ook om gehoord te worden. Wees respectvol voor de andere persoon en hun standpunt.

Leer hoe je conflicten respectvol kunt oplossen

Conflict is onvermijdelijk in elke relatie, maar om een relatie sterk te houden, moeten beide mensen het gevoel hebben gehoord te zijn. Het doel is niet om te winnen, maar om de relatie te behouden en te versterken.

Zorg ervoor dat je eerlijk vecht . Houd de focus op het probleem bij de hand en respecteer de andere persoon. Begin geen ruzie over dingen die niet kunnen worden gewijzigd.

Val iemand niet rechtstreeks aan, maar gebruik ‘ik’-uitspraken om te communiceren hoe je je

voelt. Bijvoorbeeld, in plaats van te zeggen: “Je maakt me slecht”, probeer je “Ik voel me slecht als je dat doet”.

Sleep geen oude argumenten naar de mix . In plaats van naar eerdere conflicten of wrok te kijken en de schuld te geven, concentreer je je op wat je in het hier en nu kunt doen om het probleem op te lossen.

Wees bereid te vergeven.  Conflicten oplossen is onmogelijk als u anderen niet wilt of kunt vergeven.

Als de temperatuur oplaait, neem dan een pauze . Neem een paar minuten om stress te verlichten en te kalmeren voordat je iets zegt of doet waar je spijt van krijgt. Onthoud altijd dat je ruzie maakt met de persoon van wie je houdt.

Weet wanneer je iets moet laten gaan.  Als u niet tot overeenstemming kunt komen, gaat u ermee akkoord om het niet eens te zijn. Er zijn twee mensen voor nodig om een discussie gaande te houden. Als een conflict nergens heen gaat, kun je ervoor kiezen om je uit te schakelen en verder te gaan.

Tip 5: Wees voorbereid op ups en downs

Het is belangrijk om te erkennen dat er ups en downs zijn in elke relatie. U zult niet altijd op dezelfde pagina zijn. Soms worstelt een partner met een probleem dat hen benadrukt, zoals de dood van een naast familielid. Andere gebeurtenissen, zoals banenverlies of ernstige gezondheidsproblemen, kunnen beide partners treffen en het moeilijk maken om met elkaar om te gaan. Je hebt misschien verschillende ideeën over het beheren van financiën of het opvoeden van kinderen. Verschillende mensen omgaan met stress anders, en misverstanden kunnen snel veranderen in frustratie en woede.

Neem uw problemen niet op bij uw partner. Door stress in het leven kunnen we kort van aard

zijn. Als je met veel stress omgaat , lijkt het misschien gemakkelijker om met je partner te luchten en je zelfs veiliger te voelen om naar ze te snappen. Zo vechten kan in eerste instantie als een bevrijding voelen, maar het vergiftigt langzaam je relatie. Vind andere gezondere manieren om je stress, woede en frustratie te beheersen.

Een oplossing proberen te forceren kan nog meer problemen veroorzaken . Iedereen werkt op zijn eigen manier door problemen heen. Onthoud dat je een team bent. Door samen verder te gaan, kom je door de ruige plekken.

Kijk terug naar de vroege stadia van je relatie. Deel de momenten die jullie samen hebben gebracht, onderzoek het punt waarop je uit elkaar begon te vallen en los op hoe je kunt samenwerken om die verliefde ervaring opnieuw op te winden.

Sta open voor verandering.  Verandering is onvermijdelijk in het leven en het zal gebeuren, of je er nu mee gaat of ertegen vecht. Flexibiliteit is essentieel om zich aan te passen aan de verandering die altijd in elke relatie plaatsvindt, en het stelt je in staat samen te groeien door zowel de goede als de slechte.

Als je hulp van buitenaf nodig hebt voor je relatie, reik dan samen uit . Soms lijken problemen in een relatie te complex of te overweldigend voor u om als koppel te behandelen. Koppeltherapie of praten samen met een vertrouwde vriend of religieus figuur kan helpen.

Laat een reactie achter